בלוג

מחשב נייד מומלץ 2020

סמארטפון או לא סמארטפון – המחשבים הניידים כאן בכדי להישאר. כיום כבר ברור, שהם לא נעלמו ולא יעלמו כל כך מהר מהשוק. הסיבה לכך היא פשוטה, ממשית ומעבר לענייני אופנות חולפות: יש צורך אמיתי במחשוב נייד, שאיננו מוגבל מבחינת גודל צג ומקלדת (כפי שרואים בסמארטפונים). ואכן, מי ששוקל לקנות מחשב נייד השנה, ימצא שעדיין ישנו מבחר רחב של אפשרויות, יצרנים ודגמים וטווח רחב של ביצועים ומחירים לבחור ממנו. אם כך, מה חשוב לבדוק כיום ברכישת מחשב נייד? מה התחדש בשוק זה ולאן הוא הולך? ואילו מחשבים ניידים מתאימים במיוחד לצרכים שונים? המדריך הבא לבחירת מחשב נייד ב-2020, מספק תשובות והמלצות מעשיות.

מה חשוב לבדוק?

תיקון מחשבים

אנשים רבים מחפשים לרכוש מחשב בזול והדבר לגיטימי. סך הכול, מחשבים מכל סוג הם עניין יקר באופן יחסי. בנוסף, גם אופציות דוגמת מחשב מחודש יכולות להיות מקור לרכישת מוצרים מעולים ואם זה גם זול משמעותית, מה טוב. רכיבי המחשב הם כיום אמינים למדי, בין השאר מאחר שישנם פחות ופחות חלקים נעים, דוגמת דיסקים קשיחים אלקטרו מכאניים וכוננים אופטיים. החליפו אותם בשנים האחרונות רכיבי אחסון במצב מוצק – כונני SSD פנימיים והדיסק און קי הידוע, שמתחבר בממשק USB.

אם משלבים זאת ברכישה ממקור אמין, ניתן להניח כי תיקון מחשבים הוא דבר שתזקקו לו לעתים רחוקות למדי, אם בכלל. בכל מקרה, הבחירה במחשב מתחילה תמיד מכמה נקודות בסיסיות ובעיקר מהמפרט הטכני. עבור רכישת מחשב נייד, מדובר בנקודות הבאות:

מי עומד מאחורי המוצר? – מי היצרן ומה המוניטין שלו? מי המוכר ומה מידת אמינותו? האם ניתנת אחריות למוצר? על ידי מי ולכמה זמן?

זיכרון

משמעותי מאוד מבחינת ביצועים. הבדל קטן במפרט בהיבט זה, עשוי לעשות הבדל גדול (הכול כמובן, בהתייחס לאופן השימוש המיועד). קריאת מסמכים וגלישה בעצלתיים באתרי חדשות, שונים מהותית משימוש עבור משחקי מחשב כבדים או לעריכת וידאו.

גודל צג

מדובר אמנם בלפטופ, כך שגודל הצג הוא פשרה בכל מקרה וטווח הגדלים לא ממש רחב. עם זאת, זו היא נקודה חשובה, שמשפיעה מאוד על נוחות נשיאתו והשימוש בו לאורך זמן וכמובן, גם על הפרודוקטיביות.

מעבד

לרוב מדובר במעבדי אינטל ואלה מוצרים אמינים במיוחד, אם כי גם המתחרים לא רעים. כרקע לכך, נזכיר כי מעבד הוא קרוב לוודאי רכיב המחשוב המתוחכם ביותר בפני עצמו והסטנדרטים של ייצורו ושל הדרישות ממנו גבוהים בהתאם. חשוב לשים לב לדור המעבד, מאחר שדורות חדשים נכנסים בהתמדה, בעוד שבשוק נשארים מוצרים עם מעבדים מדורות ישנים יותר. אין זה אומר בהכרח שמעבד ישן לא יתאים לכם! מעבד איננו מכונית שמתיישנת מבחינת מצב מכני.

כדאי גם לקחת בחשבון, שהמעבד הוא רכיב מהיר במיוחד. אפילו הזיכרון פחות מהיר ממנו ומבין השניים, הזיכרון הוא זה שיהיה לרוב צוואר הבקבוק מבחינת הביצועים.

אחסון

כונן מסוג SSD הוא הסטנדרט כיום וגם מחירו שווה לכל נפש. מאחר שאין בו חלקים נעים, בשונה מדיסקים מהדור הישן (אלקטרו מכאניים), הוא עמיד יותר בפני טלטולים.

היבטים נוספים

זו היא כמובן רק רשימה בסיסית של נקודות מפתח. מעבר לכך, ישנם דגשים שחשובים לכל אחד באופן אישי, דוגמת מראה המוצר או נוחות הקלדה בלוח המקשים.

מחשב נייד מומלץ 2020

מה חדש בשוק?

שוק המחשבים הניידים הוא לכאורה שוק “משעמם” למדי. ה-Form factor (הצורה הכללית של המוצר) לכאורה לא השתנה מזה שנים רבות. נכון, יש פה ושם חידושים שתופסים – לנובו הציגה למשל מחשב נייד עם מסך מסתובב (סדרת Yoga). אבל מאז השקתו עבר כבר זמן רב, לנובו יוגה ודומיו עדיין בשוק, אך הלפטופ הממוצע נשאר פחות או יותר אותו דבר.

במבט רחב, יש לכך סיבה מובנת: משתמשי הלפטופים כבר מקבלים פחות או יותר את מה שהם רוצים, המחירים עבור מפרט סטנדרטי ממוצע הולכים ויורדים ובנוסף, אין הרבה כיווני חידוש אפשריים. להגדיל את הצג? זה כבר לא יהיה מספיק “נייד”. להקטין? אז עדיף טאבלט. עוד עוצמת מחשוב? כבר יש הרבה יותר ממה שהמשתמש הממוצע צריך. משמע – אין חידושים משמעותיים וגם לא יהיו? לא בהכרח.

מקור בולט לזיהוי מגמות ובעיקר למבט לעתיד, היא לרוב תערוכת האלקטרוניקה הבינלאומית הוותיקה CES. ב-CES 2020 עדיין נראו לא מעט מגמות מובהקות.

לדוגמא: הדור העשירי של מעבדי אינטל ללפטופים נכנס לשוק וסביר שנראה אותם בקרוב יותר ויותר במוצרים חדשים. ה-aspect ratio (היחס בין הגובה לרוחב) של צגי הלפטופים נמצא במגמת שינוי, לעבר יחס יותר אנכי. הסיבה לכך, היא שככל שהצג גבוה יותר, כך נדרשת בו פחות גלילה לשם צפייה בתוכן של עמודי אינטרנט או מסמכים. בהכרזות, בלטו השנה ב-CES גם dual-screen laptops, שבהם המקלדת היא למעשה חלק מצג שני, באותו המכשיר.

יותר מכך – הוצגו לפטופים שבהם שני צגים אלה מאוחדים למשטח אחד רצוף, עם יכולת קיפול שלו תוך כדי עבודה. כמו כן, הוצגו לפטופים ראשונים מבוססי טכנולוגיית התצוגה החדשה Mini LED (מציעה איכות צפייה משופרת, במחיר מוזל) ומבוססי תקשורת סלולארית 5G. נו, אז מה דעתכם – יש מספיק חידושים? עולם הלפטופים משעמם?

מה הכי כדאי ולאיזה צורך?

לרוב, רוכשי מחשב נייד ועסקים במיוחד, חושבים ובצדק במונחים של החזר השקעה (ROI – Return Of Investment). מהיבט זה, אין מתחרים למוצר מחודש. אם רוכשים זאת מחברה אמינה, מקבלים הוזלה משמעותית במחיר. שלבו זאת עם העובדה שמחשבים ניידים הם כבר מזמן מוצרים רבי עוצמה, גם כאשר מדובר בדגמים הפשוטים ביותר ויש לכם נוסחה מנצחת לרכש.

עוד היבט חשוב מבחינת עסקים, הוא שהשימוש העסקי הנפוץ בלפטופים, למעשה פשוט למדי. מדובר בקריאת ועריכת מסמכים וגיליונות אלקטרוניים, קצת מצגות, הצגת סרטונים פה ושם וכמובן גלישה באינטרנט. עבור שימושים כלליים כאלה, כל דגם בסיסי של לפטופ יספק הרבה יותר ממה שצריך. גם צרכי האחסון הממוצעים, הם הרבה פחות ממה שמציע אחסון מובנה בלפטופ פשוט.

מצב שונה מעט, הוא כאשר יש דרישות מיוחדות מהלפטופ. זה יכול להיות אדם פרטי שמחפש דגם טוב למשחקי מחשב תובעניים או עסק שמחפש לפטופים לעובדים, שעבודתם דורשת יותר כוח עיבוד או אחסון. מאחר שדרישות כאלה לא חדשות בשוק הניידים, תמצאו שהשוק כבר מוכן ומודע לכך – מהיצרנים ועד מוכרי המוצרים.

מחשב בזול

לסיום, הערה חשובה מהיבט ה”מה כדאי”: לעתים, פרטים טכניים קטנים הם מקור לסיבוכים לגמרי לא קטנים בהמשך. הכוונה למשל לחיבורים מסוגים שונים עבור הלפטופ, דוגמת USB. מדובר בנושא טכני, שגם בו יש התפתחות מתמדת ו”דורות” שונים של הטכנולוגיות בהן משתמשים. מוצר ישן שבנוי לפי סטנדרטים לא עדכניים, עשוי שלא לאפשר ניצול תכונות חדשות שמציע הסטנדרט החדש ביותר.

גרוע מכך – הוא עשוי שלא לעבוד עם ציוד מסוגים מסוימים (אם כי “תאימות לאחור” מצילה את המצב במקרים מסוימים). ועכשיו לך תחפש “מתאם שעושה ככה וככה”.

לסיכום: מומלץ להתעמק בנחת בפרטים הקטנים, ביחס לאופן השימוש המיועד.

דילוג לתוכן