בלוג

מה חשוב לדעת על מחשבי i7 ב-2022?

אחד השמות ה”חמים” ביותר בתחום המעבדים כיום ובשנים האחרונות, הוא מעבד Intel Core i7. מה החשיבות המיוחדת של מעבדים בלפטופים ומה הופך את הדגם הזה דווקא, לכל כך בולט?

אחד הפרמטרים הראשונים והמרכזיים שבעזרתם בוחרים מחשב, הוא כידוע המעבד. הדבר נכון, הן עבור מחשבים שולחניים והן עבור מחשבים ניידים.

מחשבים יד 2

מעבדים – מתחת למכסה המנוע

ה”מנוע” המחשובי של כל מחשב, הוא המעבד. זה הוא “המוח” שמנהל את העניינים ומבצע את רוב החישובים. מדובר ברכיב האלקטרוני המורכב ביותר במחשב ממוצע והוא לרוב גם יקר בהתאם. בתחום זה, אינטל הייתה ונשארה היצרנית הבולטת ביותר, גם למחשבים ניידים וגם לשולחניים. יש לה אמנם תחרות איכותית מאוד מצד AMD, אבל השוק מתמקד בפועל בעיקר בה.

עבור עסק או אדם פרטי אשר קונה מחשבים, ניתן לומר שבחירה במעבד אינטל היא הימור בטוח – בחירה שאי אפשר לטעות בה. גם אם אלה מחשבים מחודשים או מחשב נייד יד 2, אמינות המעבדים היא ברמה כזו, שהרכיב בפני עצמו לא ממש “מתיישן”. הוא יכול לתפקד מצוין ובפועל ימשיך כנראה לתפקד מצוין, במשך שנים רבות.

מעבדים בניידים – לבחור חכם

מחשבים שולחניים, הם למעשה מכשירים מודולאריים מאוד. ניתן להרכיב בהם ולפרק חלקים “כמו לגו” (כמובן, אם יש את הידע המקצועי הדרוש). מחשבים ניידים היו תמיד פחות גמישים מבחינה זו. יותר “עסקת חבילה”. זאת, גם מאחר שפתיחת מכשיר כזה מורכבת יותר, פחות סטנדרטית ונוטה להיות יקרה אצל מעבדת תיקון מחשבים ביחס לעבודה על מחשב שולחני.

לכן, ישנה חשיבות גדולה יותר ברכישת לפטופ לתשומת לב לפרטים, גם מתוך מחשבה לטווח ארוך, בכדי לצמצם ככל הניתן צורך בביצוע שינויים במחשב עצמו. מעבד הוא ללא ספק, אחד הרכיבים המשמעותיים ביותר מבחינה זו.

מעבד Intel Core i7

כיום, רואים בשוק הלפטופים קשת מעבדים מסדרת Intel Core – החל ממעבדי Intel Core i3 ועד מעבדי Intel Core i9. עם זאת, נראה שהנפוצים ביותר הם מעבדי Core i7, שלמעשה בולטים בשטח כבר לא מעט שנים. כאינדיקציה לכך, נציין שב”בחירת העורך” העדכנית של פיסי מגזין בנושא זה, הם המעבדים שמופיעים בכמחצית מהדגמים הנבחרים.

במבט רחב יותר, הנפוצים ביותר הםCore i5 ו- Core i7- שני דגמי מעבדים שדומים למדי במפרט הטכני שלהם וקרובים גם במחירם. מצב זה מציג בפני הרוכש הזדמנות כדאית – בתוספת מחיר קטנה, מקבלים יותר אם רוכשים Intel Core i7. בסופו של דבר, דרישות משתמשי הלפטופים מהמכשיר שהם רוכשים לרוב רק עולות עם הזמן. כך שאם ישנה התלבטות, תמיד עדיף לרכוש את הדגם החזק יותר.

קונה מחשבים

תכונות מרכזיות

מהירות המעבד היא תכונה מרכזית, שמסייעת למיין דגמי לפטופים לקראת רכישה. מהירות אופיינית למעבדים עליהם אנחנו מדברים כאן היא 3.2GHz. אבל ביצועי מעבד הם לא רק עניין של מהירות. ריבוי “ליבות” הוא היבט חשוב נוסף במעבדים, שהופך אותם למעין כמה מעבדים שעובדים במקביל. בפועל, מינוף תכונה זו תלוי בתוכנה. כלומר, זה לא דבר שמתבטא אוטומטית בביצועים.

אם התוכנה לא יודעת מה לעשות עם זה, הביצועים יישארו אותו דבר. מצד שני, ריבוי ליבות הוא הסטנדרט מזה זמן רב ויותר ויותר תוכנות מנצלות אפשרות זו. ארבע ליבות במעבד הוא המצב הנפוץ כיום (אפילו בלפטופים עם מעבדי Core i5) ויש גם מעבדים עם שש ואפילו שמונה. בפועל, ארבע ליבות יספיקו בהחלט לרוב הצרכים.

שיפורים מובנים

למעבדים יש “זיכרון מטמון” (Cache), שמסייע לשפר את ביצועיהם. יותר מדויק לומר, שהוא מצמצם פגיעה בביצועיהם, שעלול לגרום זיכרון איטי יחסית. הרעיון הוא שאם המעבד זקוק למידע מסוים לשם חישוביו, רצוי שמידע זה יאוחסן באמצעי אחסון כזה, שהגישה אליו תהיה כמה שיותר מהירה. זאת, מאחר שהמעבד עצמו הוא הרכיב המהיר ביותר במחשב. רוב המידע במחשב מאוחסן בדיסק הקשיח, שאפילו בגרסתו המודרנית במצב מוצק (SSD) איטי ביחס למעבד.

הפתרון הוא זיכרון שמובנה במעבד עצמו ומגיש לו את המידע במהירות המרבית. גודל זיכרון זה משפיע על הביצועים, כאשר 8MB אופייני למעבדי Core i7. באופן דומה, ישנן גם יכולות גראפיות שמובנות במעבד עצמו. זאת, לא רק לשם השגת ביצועים משופרים בגרפיקה, אלא גם לשם חסכון בחשמל ובמקום (חוסך שבב נפרד ייעודי לכך).

מחשבים מחודשים

תמיד יש עוד

ברכישת לפטופ, אין מנוס כמובן מהתעמקות בפרטים ושם תמצאו עוד מגוון רחב של היבטים, שעשויים להיות משמעותיים מבחינתכם. הדבר בוודאי נכון בנושא המעבדים, שם המורכבות הטכנית גדולה במיוחד. למעשה, די לנסות ולהתעמק בנושא “מתוסבך” דוגמת “ארכיטקטורה” של מעבדים, בכדי להבין מהר מאוד שמדובר ברכיב מורכב להפליא.

בפועל, הצרכן שמחפש את ה”תכל’ס” עבורו אישית, עשוי להיתקל למשל בהתייחסויות לשיטות מעניינות שהיצרן פיתח לשיפור ביצועים או למטרות אחרות, דוגמת Turbo Boost של אינטל. אגב, עוד שיקול מיוחד הוא נושא 64 ביט מול 32 ביט (מערכת הפעלה 64 ביט מחייבת גם מעבד שתואם לכך). מבחינה זו אין מה לדאוג – 64 ביט הוא המיינסטרים כיום, גם במעבדים וגם בהתקנת חלונות.

דילוג לתוכן